woensdag 25 april 2012


Ding 31 Mash-ups

Zo we nu al bijna niet meer op pad gaan zonder onze mobiele telefoon, kunnen we dit waarschijnlijk in de toekomst ook niet meer zonder ons mobiele internet. Wat een mogelijkheden op allerlei gebied om meer informatie te verzamelen. Heb de site "Wat is waar" bekeken. Behalve historische informatie kon ik ook met een lijntje een plaats op de kaart aangeven en kreeg ik perceel informatie. Naam bewoners, juiste adres, zelfs het aantal inwoners van dat gebied, verdeeld over mannen en vrouwen, en de kerkelijke gezindte (hoeveel mensen lid zijn van welke kerk) .Grappig was dat in het gebied waar ik zocht, ze  dit nog Gemeente Barradeel  noemden. Deze gemeente is in 1984 opgeheven.
"Wunderground.com"de site van de weeramateurs kon ons dorp/stad niet vinden. Steeds een error. Ook bij "poetry atlas" de ingetoetste locaties onbekend. Ik kan me voorstellen dat er in een dorp als Dongjum geen link is, maar zelfs Amsterdam / Leeuwarden werkten niet.
"Tracksonamap" vond ik erg leuk. Je wijst wat aan op de kaart, je geeft het muziekgenre aan en ziedaar: het land wordt aangegeven evenals de artiest en de titel van  het muziekstuk wat je hoort.
Toch weer veel nieuwe dingen geleerd, of laten we zeggen uitgeprobeerd deze acht weken.

1 opmerking:

  1. Hallo Stieny,
    Ik denk inderdaad dat we in de nabije toekomst heel vaak gebruik gaan maken van mobiel internet. Er komen steeds meer praktische toepassingen en gemak dient de mens nietwaar.
    Het begrip mash-up was misschien nog niet bekend. Wel profiteren we natuurlijk al een tijd van mash-ups op diverse sites. Alles bij elkaar en ook nog altijd up to date zoals op Kelkoo en Vergelijk.
    De link heet "wat is waar", maar die brengt je naar "wat was waar". Misschien verklaart dit de oude benaming voor de gemeente.
    De poetry atlas geeft inderdaad nog niet zoveel gedichten in Nederland en als er al wel één is (bijvoorbeeld Texel), zit er copyright op en kun je het gedicht niet lezen of alleen de eerst zin.
    Wel was er de mogelijkheid om aanvullingen door te geven. Dus als je een mooi gedicht over Dongjum weet. Je kunt er zelf ook één maken natuurlijk....
    De Nachtwacht link werkt niet, maar ik ga daar nog iets over schrijven op ons weblog. Zelf vind ik dat namelijk een heel mooi voorbeeld van een mash-up.
    Door de afgelopen weken al die nieuwe dingen te proberen heb je weer heel veel geleerd.
    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen